Sibelius, Polyteknikkojen Kuoro ja suomalaiset solistit keräävät kiitosta Ranskassa ja Saksassa

Polyteknikkojen Kuoro, sopraano Pia Freund ja baritoni Juha Kotilainen esittivät 4. ja 5. toukokuuta Jean Sibeliuksen orkesteriteoksia Metzissä, Ranskassa ja Saarbrückenissä, Saksassa. Orchestre national de Lorrainea, kuoroa ja solisteja johti Turun filharmonisen orkesterin ylikapellimestarinakin toiminut Jacques Mercier. Konsertissa Naissance d’une nation, kansakunnan synty, Sibeliuksen teokset Finlandia, Tulen synty, Luonnotar ja Kullervo tarjosivat keskieurooppalaisille tukevan annoksen Suomen kansallisepiikasta kumpuavaa alkuvoimaa ja 1900-luvun alun kansallistunnetta. Saarbrückenissä pidetty jälkimmäinen konsertti oli osa Saarin musiikkifestivaalia Musikfestspiele Saar, jonka teemana on tänä vuonna pohjoismainen musiikki.

Esitykset saivat sekä yleisöltä että kriitikoilta haltioituneen vastaanoton. Le Républicain Lorrain kuvasi numerossaan 7.5. kuoron sointia loisteliaaksi, laserintarkaksi ja herpaantumattomaksi. Freundia lehti kutsuu helmeksi harvinaisten sointien meressä. Saksan laajalevikkisin päivälehti Süddeutsche Zeitung taas kehui numerossaan 7.5. kuoron laulua sointuvaksi ja intohimoiseksi.

Polyteknikkojen Kuoro lauloi taiteellisen johtajansa Juha Kuivasen johtamana Saarbrückenissä lisäksi oman a cappella -konsertin, joka myös kuului musiikkifestivaalin ohjelmaan. Konsertti koostui Suomen kansallisromanttisen kauden mestarisäveltäjien – Sibeliuksen, Toivo Kuulan, Leevi Madetojan ja Selim Palmgrenin – mieskuoroteosten helmistä. Konsertti sulatti paitsi yleisön myös festivaalijohdon, joka esitti heti konsertin jälkeen kuorolle kutsun seuraaville, vuonna 2009 järjestettäville festivaaleille.

Polyteknikkojen Kuoro on vuonna 1900 perustettu akateeminen mieskuoro, joka esiintyy säännöllisesti Suomessa ja ulkomailla. Kuoron taiteellisena johtajana on toiminut toukokuusta 2004 lähtien Juha Kuivanen.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt tarvittaessa:

Puheenjohtaja Jouko Prami

puh. 050 354 2001

email jouko.prami@polyteknikkojenkuoro.fi

Lehdistömateriaalia, tekstit ja kuvat:

Tämä tiedote on saatavilla myös PDF-muodossa.