Laulun lahja satavuotiaalle Suomelle

Musiikkitalon takahuoneessa käy kenraaliharjoitusten jälkeen kova kuhina. Seuraavana päivänä on satavuotiaan Suomen itsenäisyyspäiväkonsertti, ja Polyteknikkojen Kuoro laulaa vahvistettuna kokoonpanona Jean Sibeliuksen Kullervo-sinfoniarunoelman. Vahvistuksena toimii virolaisen RAM-mieskuoron lisäksi PK:n vanhoja jäseniä sekä Lauri Kivinen, Yleisradion toimitusjohtaja.

”Idea sille, että tulen laulamaan Kullervoa Polyteknikkojen Kuoron kanssa, tuli itse asiassa Radion sinfoniaorkesterin intendentiltä Tuula Sarotieltä,” Kivinen aloittaa, ”Olen aina laulanut kuoroissa ja toivonut, että pääsen laulamaan isoja kuoroteoksia: Bachin oratorioita, Madetojaa, Merikantoa… Sibeliuksen Kullervo on hieno  kappale ja mielestäni hänen suurin varjoon jäänyt teoksensa. Sitä on vain niin vaikea päästä esittämään, koska se vaatii mieskuoron, solistit sekä täyden sinfoniaorkesterin. Siksi tartuin heti tilaisuuteen ja tulin mukaan,” hän jatkaa innostuen.

Sibeliuksen Kullervo -sinfoniarunoelmaa on harjoiteltu koko syksy ja kuoron perinteisenä vaatimuksena lavalle pääsyyn on se, että kaikki Polyteknikkojen Kuoron laulajat osaavat koko kappaleen ulkomuistista. ”Harjoitellessani kuuntelin Kullervon aikaisempia levytyksiä ja käytin paljon aikaa. Ja nyt edeltävän viikon illat olen pyhittänyt kalenterista tälle konsertille: en vastaanottanut ylimääräistä ohjelmaa ja olen keskittynyt treenaamaan,” paljastaa Kivinen. ”Mieskuorossa laulaminen kuvastaa mielestäni erinomaisesti suomalaisuutta, ja siksi olen valmis panostamaan laulamiseen. Suomi 100 -juhlallisuudet ovat vain kerran ja tämä on minun tapani juhlistaa satavuotiasta Suomea. Laulamalla.”

Kullervo on traaginen päähenkilö Kalevalan runoissa 31-36. Kullervo on orjuudessa kasvanut nuorukainen, jolta tavalliset työt eivät luonnistu. Kullervo viettelee tietämättään oman sisarensa, jonka jälkeen sisar hukuttautuu. Kullervo kostaa Untamon veljesvihan, menettää loputkin sukulaisensa ja päätyy itsemurhaan.

Kullervo-sinfonia on 125 vuotta vanha. Sen ensiesitys oli 28. huhtikuuta 1892; Jean Sibelius oli tuolloin 26-vuotias.

Polyteknikkojen Kuoro esitti Kullervo-sinfonian ensimmäisen kerran 18.1.1996 Helsingin Kulttuuritalossa Radion sinfoniaorkesterin kanssa Jukka-Pekka Sarasteen johdolla. Solisteina mezzosopraano Monica Groop ja baritoni Jorma Hynninen.