Avanti esitteli sotien aikaista musiikkirintamaa

Jukka Isopuro, Helsingin Sanomat, 16.4.2010

Avanti! sodassa Merikaapelihallissa, johtaja Jan Söderblom, Jorma Hynninen, baritoni, Polyteknikkojen kuoro, johtaja Juha Kuivanen, Otaniemen Kaiku, johtaja Tapani Länsiö, Sami Saikkonen, koreografia ja tanssi, Reija Heinonen, tanssi. – Pylkkänen, Kilpinen, T. Kuusisto, Raitio, Fougstedt, Turunen, Saikkola, A. Merikanto, Klami.


Konsertti. Kuoronjohtaja ja säveltäjä Martti Turunen luonnehti talvi- ja jatkosodan aikoja myös ”hermojen sodaksi”. Hermoja hoidettiin sävellyksillä, jotka ylistivät uhrisankaruutta, nostattivat henkeä, viihdyttivät, toivat unohdusta tai lääkitsivät surua.


Kari Kriikun ja toimittaja Antti Häyrysen seulomat sävellykset ulottuivat Yrjö Kilpisen uhoavasta Suomalaisten SS-miesten taistolaulusta Uuno Klamin sodanjälkeiseen, hallusinatorisen uupuneeseen Lauluun Kuujärvestä.


Konsertin teoksista Klamin kantaatin ohella vain Taneli Kuusiston nykyiseen virsikirjaan päätynyt Suomalainen rukous on jäänyt myöhempään käyttöön. Kapeus ja ristiriidattomuus tuppaavat vaivaamaan hengentuotoksia, kun epäilykselle ja kyselylle jää vähän sijaa.


Parasta yksiäänisen reippaissa mieskuorolauluissa oli Polyteknikkojen Kuoron ja Otaniemen Kaiun iskevä esiintyminen. Kilpinen sävelsi wagnerilaisen muinaistarun Nordische Heerfahrt todennäköisesti jo ennen Suomen liittoutumista Saksan kanssa.


Orkesteriteoksista Tauno Pylkkäsen Kullervon sotaanlähtö touhusi varsin persoonattomasti, kun taas Lauri Saikkolan Karjala palaa kertoi surullaan jotain myös sodan järjettömyydestä.


Nils-Eric Fougstedtin Uhmaajassa sinfoninen liike turvasi koossa pysymisen. Jatkosodan alkumenestyksen aikaan sävelletty Väinö Raition Voiton hymni tavoitteli hartaan pidättyvänä jotain yleispätevämpää.


Ensi kertaa tanssittuna nähtiin Raition Ballet grotesque. Sami Saikkosen koreografiassa valoisan maskuliininen ja sinisenharmaan feminiininen yhdistivät terävää ja pehmeää liikettä.


Vaikka baletti syntyi jatkosodan aikana, sen koneellisesti nytkyttelevä henki on peräisin aiemmalta vuosikymmeneltä.


Elävän linkin sota-aikaan toi pari kuukautta ennen jatkosodan syttymistä syntynyt Jorma Hynninen, jonka baritoni soi lakastumattoman vaikuttavasti. Avantia valppaasti ja varmaotteisesti luotsannut Jan Söderblom oli paneutunut teosten henkeen.


Linkki HS:n arvosteluun