Laulun lahja satavuotiaalle Suomelle

Musiikkitalon takahuoneessa käy kenraaliharjoitusten jälkeen kova kuhina. Seuraavana päivänä on satavuotiaan Suomen itsenäisyyspäiväkonsertti, ja Polyteknikkojen Kuoro laulaa vahvistettuna kokoonpanona Jean Sibeliuksen Kullervo-sinfoniarunoelman. Vahvistuksena toimii virolaisen RAM-mieskuoron lisäksi PK:n vanhoja jäseniä sekä Lauri Kivinen, Yleisradion toimitusjohtaja.

”Idea sille, että tulen laulamaan Kullervoa Polyteknikkojen Kuoron kanssa, tuli itse asiassa Radion sinfoniaorkesterin intendentiltä Tuula Sarotieltä,” Kivinen aloittaa, ”Olen aina laulanut kuoroissa ja toivonut, että pääsen laulamaan isoja kuoroteoksia: Bachin oratorioita, Madetojaa, Merikantoa… Sibeliuksen Kullervo on hieno  kappale ja mielestäni hänen suurin varjoon jäänyt teoksensa. Sitä on vain niin vaikea päästä esittämään, koska se vaatii mieskuoron, solistit sekä täyden sinfoniaorkesterin. Siksi tartuin heti tilaisuuteen ja tulin mukaan,” hän jatkaa innostuen.

Sibeliuksen Kullervo -sinfoniarunoelmaa on harjoiteltu koko syksy ja kuoron perinteisenä vaatimuksena lavalle pääsyyn on se, että kaikki Polyteknikkojen Kuoron laulajat osaavat koko kappaleen ulkomuistista. ”Harjoitellessani kuuntelin Kullervon aikaisempia levytyksiä ja käytin paljon aikaa. Ja nyt edeltävän viikon illat olen pyhittänyt kalenterista tälle konsertille: en vastaanottanut ylimääräistä ohjelmaa ja olen keskittynyt treenaamaan,” paljastaa Kivinen. ”Mieskuorossa laulaminen kuvastaa mielestäni erinomaisesti suomalaisuutta, ja siksi olen valmis panostamaan laulamiseen. Suomi 100 -juhlallisuudet ovat vain kerran ja tämä on minun tapani juhlistaa satavuotiasta Suomea. Laulamalla.”

Kullervo on traaginen päähenkilö Kalevalan runoissa 31-36. Kullervo on orjuudessa kasvanut nuorukainen, jolta tavalliset työt eivät luonnistu. Kullervo viettelee tietämättään oman sisarensa, jonka jälkeen sisar hukuttautuu. Kullervo kostaa Untamon veljesvihan, menettää loputkin sukulaisensa ja päätyy itsemurhaan.

Kullervo-sinfonia on 125 vuotta vanha. Sen ensiesitys oli 28. huhtikuuta 1892; Jean Sibelius oli tuolloin 26-vuotias.

Polyteknikkojen Kuoro esitti Kullervo-sinfonian ensimmäisen kerran 18.1.1996 Helsingin Kulttuuritalossa Radion sinfoniaorkesterin kanssa Jukka-Pekka Sarasteen johdolla. Solisteina mezzosopraano Monica Groop ja baritoni Jorma Hynninen.

Polyteknikkojen Kuoron uusi levy sisältää laajan kirjon tilausteoksia

Polyteknikkojen Kuoro julkaisee 15.11. uuden levyn – Laululla. Levyn pohjana ovat kappaleet aluista ja lopuista, noista tarinankerronnan päätepisteistä. Levyn toiseksi kokoavaksi teemaksi on muodostunut laulun elämänkaari, joka toimii kehyksenä levyn muiden laulujen aiheille; rakkauden ja elämän kulut vertautuvat laulun syntyyn ja kuolemaan.

Levyn rungon muodostavat PK:n viimeisimmät tilausteokset, joiden säveltäjinä ovat olleet Ilona Korhonen, Lotta Wennäkoski, Juhani Komulainen ja Tapani Länsiö. Tilausteokset tuovat levyyn laajan kirjon nykymusiikkia. Lisäksi levyllä on Suomen ensiesityksensä PK:n toimesta saanut Toru Takemitsun teos Grass. Nykymusiikkia tasapainottavaksi elementiksi levylle on otettu romantiikan ajan teoksia, niin ikään alkujen ja loppujen teemalla.

Runonlaulaja Ilona Korhosen säveltämä levyn nimikkoteos pohjautuu kansanlaululle. Kuoron taiteellinen johtaja Saara Aittakumpu kommentoi teosta: ”Korhosen Laululla vei PK:n tyylillisesti uuden äärelle, kansanlaulun maailmaan. Suomessa seka- ja varsinkin naiskuorot ovat kahden viime vuosikymmenen ajan löytäneet ja hioneet huippuunsa kansanlauluun pohjautuvan nykykuoromusiikin, mutta mieskuorolta näitä avauksia ei oltu aiemmin niinkään kuultu.”

Laulamisesta kertovissa kappaleissa laulun kaari symboloi koko elämän kiertoa: ”Vaikka oma laulumme ei aina soisi kaikkein kirkkaimmin, olemme kuitenkin osaltamme raivanneet tietä uusille sukupolville”, kirjoittaa Aittakumpu.

Levyn taiteellisesta tuottamisesta on vastannut Tuuli Lindeberg. Äänityksestä, editoinnista ja masteroinnista on vastannut Kuisma Eskola.

Tilaa PK:n uusin levy verkkokaupasta.

Polyteknikkojen Kuoro Prahaan lokakuussa

Polyteknikkojen Kuoro on kutsuttu esittämään Jean Sibeliuksen Kullervo (Op. 7) Prahan sinfoniaorkesterin kanssa lokakuussa. Konsertin johtaa kapellimestari Pietari Inkinen. Kullervon ja Kullervon sisaren rooleissa kuullaan baritoni Jorma Hynninen sekä sopraano Johanna Rusanen-Kartano.

Lokakuun 18. ja 19. päivänä pidettävät konsertit ovat PK:n ensimmäinen yhteistyö kapellimestari Pietari Inkisen kanssa. PK jakaa lavan paikallisen The Kühn Choir of Prague’n miesten kanssa, jotka valmentaa PK:n Saara Aittakumpu.

PK esittää Sibeliuksen Kullervon syksyllä 2017 neljästi: kahdesti Prahassa, kerran Tokiossa sekä Suomen 100. itsenäisyyspäivänä Musiikkitalossa. Konsertit Tokiossa ja Helsingissä johtaa kapellimestari Hannu Lintu.

Lisätietoa ja liput: Orkesterin sivut

Kapellimestari Pietari Inkinen

PK uusimman BBC Music Magazinen Kullervo-levyllä

BBC Music Magazinen syyskuun painos sisältää CD-levyn vuoden 2015 BBC Proms -musiikkifestivaaleilla esitetystä ja tallennetusta Jean Sibeliuksen Kullervo-sinfoniasta. Polyteknikkojen Kuoro sekä BBC:n sinfoniaorkesteri kuoroineen orkesterin ylikapellimestarin Sakari Oramon johdolla esittivät Promsissa tallennetun teoksen. Kullervon solisteina toimivat Johanna Rusanen ja Waltteri Torikka.

BBC Music Magazine on myynniltään maailman suurin pääasiallisesti klassiseen musiikkiin keskittyvä aikakauslehti. Lehti ilmestyy kuukausittain. Jokaisen painoksen mukana tulee, usein BBC:n äänityksiä sisältävä, CD-levy. Vuonna 2016 lehden levikki oli 36 000 kappaletta. Twitterissä lehdellä on 56 000 ja Facebookissa 21 000 seuraajaa.

Tänä syksynä Polyteknikkojen Kuoro pääsee jälleen esittämään Kullervoa. Tällä kertaa sinfoniaa lauletaan kapellimestari Hannu Linnun johdolla sekä Tokyo Bunka Kaikanin 2303-paikkaisessa salissa että Suomen 100. itsenäisyyspäivänä Helsingin Musiikkitalossa.

 

Linkki lehden syyskuun 2017 painokseen

 

Polyteknikkojen Kuorolle Aalto-yliopiston tekniikan tukisäätiön avustus

Aalto-yliopiston tekniikan tukisäätiö on myöntänyt Polyteknikkojen Kuorolle avustuksen. Marraskuussa Japaniin suuntaavan konserttimatkan tueksi myönnetyn apurahan suuruus on 5 000 euroa.

Pääosin Aalto-yliopiston tekniikan opiskelijoista ja alumneista koostuva 117-vuotias Polyteknikkojen Kuoro on yksi Suomen vanhimmista teekkareiden kulttuuriperinteen vaalijoista.

Aalto-yliopiston tekniikan tukisäätiö (ent. Teknillisen korkeakoulun tukisäätiö) on suomalaisen teollisuuden vuonna 1979 perustama säätiö, jonka tarkoituksena on Aalto-yliopistossa suoritettavan teknistieteellisen tutkimuksen tukeminen ja siihen liittyvän opetustoiminnan edistäminen. Lisäksi säätiö käyttää varojaan tiede- ja opiskelijayhteisön tukemiseen.

PK kiittää säätiötä saamastaan tuesta!

PK ja RSO kantaesittävät Wennäkosken uuden teoksen itsenäisyyspäivänä Musiikkitalossa: Suomi 100 & RSO 90

Polyteknikkojen Kuoro on tilannut yhdessä Radion sinfoniaorkesterin kanssa Lotta Wennäkoskelta laulusarjan mieskuorolle ja orkesterille. Uniin asti kantaesitetään  itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta Musiikkitalossa Suomi 100 ja RSO 90 -juhlakonsertissa. Teos helkkyy suomeksi, ruotsiksi ja pohjoissaameksi.

Lisäksi PK esittää konsertissa RSO:n kanssa Jean Sibeliuksen Kullervon (op. 7).

Itsenäisyyspäivän juhlakonsertin johtaa RSO:n ylikapellimestari Hannu Lintu. Kuoron valmentaa Saara Aittakumpu. Kullervona kuullaan baritoni Tuomas Pursio ja Kullervon sisarena mezzosopraano Niina Keitel. PK esittää Kullervon Hannu Linnun johdolla myös Tokiossa marraskuussa Tokyo Metropolitan -sinfoniaorkesterin kanssa.

Suomen sadantena itsenäisyyspäivänä järjestettävä Suomi 100 & RSO 90 -nimeä kantava konsertti juhlistaa myös Radion sinfoniaorkesterin 90-vuotisjuhlaa. Konsertissa kuullaan lisäksi Magnus Lindbergin uuden teoksen kantaesitys. Teos on Ylen tilaama.

Kertaliput RSO:n konsertteihin kaudelle 2017–2018 tulevat myyntiin 14. elokuuta, ja kausiliput ovat myynnissä 26.4.–5.8.2017.

Lisätietoja: 6.12. Suomi 100 & RSO 90

Vuaren Kukkoo jälleen Otaniemeen

Suomen Mieskuoroliitto myönsi Talvipäivillään pidetyn liitokokouksen yhteydessä 5.3.2017 Polyteknikkojen Kuorolle Vuaren Kukkoo -kiertopalkintonsa vuoden 2016 aikana suoritetuista liiton merkkilaulusuorituksista. Kiertopalkinto jaetaan vuosittain eniten merkkisuorituksia suhteessa jäsenmäärään keränneelle kuorolle.

Viime vuonna PK:ssa suoritettiin 7 perusmerkkiä ja 12 taitomerkkiä – kolme neljäsosaa vuoden aikana jaetuista taitomerkeistä. Toiseksi eniten merkkejä suoritti Mieskuro Laulajat viidellä perusmerkillä ja yhdellä taitomerkillään.

Palkinto on Polyteknikkojen Kuorolle toinen peräkkäin. Viimevuotisen palkintonsa PK sai vuonna 2015 suoritetuista 14 perusmerkistä ja 4 taitomerkistä.

Yksikään mieskuoro ei ole vielä saanut palkintoa kolmena peräkkäisenä vuotena.

 

Lisätietoja: Suomen Mieskuoroliitto
Kuva: Aino Herranen, smkl:n toiminnanjohtaja

Kaipaisen Commedian kantaesitykselle ylistävä vastaanotto

Hannu Linnun johtamat Tampere Filharmonia ja Polyteknikkojen Kuoro kantaesittivät yhdessä solistien sopraano Pauliina Linnosaaren (Beatrice) ja baritoni Jaakko Kortekankaan (Dante) kanssa 3.3.2017 Jouni Kaipaisen (1956–2015) neljännen sinfonian – Commedian.

Vuonna 2010 Radion sinfoniaorkesteri ja Polyteknikkojen Kuoro esittivät jo osan Kaipaisen Commediasta Hannu Linnun johdolla, mutta nyt tämä Dante Alighierin Jumalaiseen näytelmään pohjautuva teos esitettiin postuumisti ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan. Rakenteeltaan Alighierin Jumalaista näytelmää mukaileva Commedia alkaa baritoni Danten johdannolla, josta siirrytään helvetin kautta esikiirastuleen, kiirastuleen ja maanpäällisen paratiisin kautta lopulta taivaiseen paratiisiin.

Mediassa esiintyneissä arvosteluissa kehuttiin Kaipaisen Commedian tyyliä kuvaillen sitä värikkäästi:

Commediaa ei tee vaikuttavaksi vain sen mahtipontisuuteen asti nouseva monumentaalisuus ja valtaisan värikäs sinfoninen mestaruus, vaan myös sen inspiroitunut, hyvin henkilökohtaiselta tuntuva henki. – – Musiikillisesti jännittävin osa on odotetusti Inferno, jonka hyytävät kauhut, vihanhuudot ja kärsimykset Kaipainen maalaa taiturillisen groteskisti. Tämä kalmanhajuinen marssikulkue on eräänlainen matka mielen pimeään puoleen.

Purgatorio-osassa maailma alkaa kirkastua, mutta levottomien sielujen lentely luo siihen jännitteitä. Danten ja Beatricen suhde synnyttää elämää paratiisijaksoihin. Missään vaiheessa Kaipaisen visio ei muutu liian eteeriseksi ja sen myötä aneemiseksi. Se hehkuu alusta loppuun.” (Hannu-Ilari Lampila, HS 5.3.2017)

”Trumpeterna kommer med viktiga signaler från första början, violinerna tickar, kören orerar, solisterna Dante och Beatrice breder ut sig med utsvävningar. Vid helvetets port är det fyra wagnertubor som står för den mest dissonerande satsen, djupt inne i helvetet sjunger kören förvånansvärt brölande och brummigt (inte direkt vackert, enligt tonsättaren).” (Wilhelm Kvist, HBL 4.3.2017)

Erityisesti huomiota sai Commedian viimeisen osan -paratiisin- herkkä Ave Maria -teema, jossa aikaisemmin lauletun italiankielisen tekstin sijaan kuoron kieli vaihtuu suomeksi:

”Kuoro laulaa Ave Marian uudestaan, tällä kertaa suomeksi. Tämä on oma ratkaisuni, ehkä kovin yksinkertainen, mutta toivoakseni myös tehokas keino suhtautua siihen, että paratiisin ominaisuuksiin kuuluu kaikkien mahdollisuus ymmärtää kaikkea.” (Jouni Kaipainen, konsertin käsiohjelma 3.3.2017)

”Jouni Kaipaisen valtavan kuorosinfonian lopulla tapahtuu koskettava käänne: Danten muinainen italiankielinen teksti väistyy suomen kielen tieltä kuin pilvet auringonvalon edestä. – – Sinfonian edetessä uskonnollisen tunteet tulevat yhä enemmän pintaan, koskettavimmin kuudennen osan Ave Mariassa, jota herkempää musiikkia ei Suomessa ole kuorolle ja orkesterille ikinä sävelletty.” (Harri Hautala, Aamulehti 4.3.2017)

”Paratiisiosuuden kenties vaikuttavin hetki on Ave Maria -hymni. Yhtäältä siksi, että siinä esityskieli vaihtuu Danten alkuperäisestä italiaista yleisön kielelle, suomeksi. Tämä tuo kuulijan entistä lähemmäksi tekstin ydintä. Toisaalta hymnin vaikuttavuutta korostaa Kaipaisen säestysratkaisu, jossa kuoron satsia värittävät orkesterista ainoastaan wagner-tuubat. Näiden syvä sointi tuo musiikkiin jotakin tämän maailman ulkopuolista – – .” (Jari Kallio, Amfion 4.3.2017)

”Också detta är helt i enlighet med Dante som ville skriva på folkets språk – italienska i stället för latin. Trots att Kaipainen till största delen använder sig av italiensk text, visar han upp likadana ambitioner i avslutningen, när kören träder in med den sista satsen – på finska. Upplevelsen är häpnadsväckande och slående. Plötsligt förstår både körsångare och publik vad texten egentligen handlar om.” (HBL 4.3.2017)

Puolitoistatuntinen esitys koettiin onnistuneeksi kokonaisuudeksi:

”Sinfonian onnistumisen ja puhuttelevuuden saattoi aistia yleisön kiitollisesta vastaanotosta Tampere-talossa. Harvoin saa nykymusiikki osakseen tällaista suosiota. – – Hannu Lintu johti joukkoja suvereenilla näkemyksellä ja selkeydellä. Filharmonia toteutti laadukkaasti teoksen kamarimusiikillisen läpikuultavan orkesteriosuuden, ja Polyteknikkojen kuoro lauloi ilmiömäisen puhtaasti ja moni-ilmeisesti.” (Aamulehti 4.3.2017)

”Kaipaisen musiikin oivallisena tulkitsijana Hannu Lintu oli jälleen kerran harjoittanut Tampere filharmonian erinomaiseen iskuun. – – Saara Aittakummun valmentama Polyteknikkojen kuoro oli komeasti vaativan tehtävänsä tasalla samoin kuin solistit, Jaakko Kortekangas ja Pauliina Liinosaari. Lähes täyteen myyty Tampere-talon iso sali palkitsi esiintyjät innokkain, pitkin aplodein osoittaen lopuksi seisaaltaan kunnioitustaan edesmenneelle nimikkosäveltäjälleen.” (Amfion 4.3.2017)

Polyteknikkojen Kuorolle Suomen Kulttuurirahaston apuraha

Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt Polyteknikkojen Kuorolle apurahan kuoron taiteelliseen toimintaan. Kalevalan päivän aattona 27. helmikuuta julkistettu apuraha on suuruudeltaan 15 000 euroa. Apuraha on myönnetty Pehr August ja Saga Steniuksen nimikkorahastosta.

PK on tunnettu musiikillisesta kunnianhimoistaan ja taiteellisesta tasostaan. Vuonna 2017 kuoron toimintaan sisältyy sekä a cappella -esityksiä että konsertteja johtavien orkestereiden kanssa kotimaassa ja ulkomailla. Lisäksi Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi kuoro levyttää viimeisimpiä sävellystilauksiaan.

Suomen Kulttuurirahasto jakoi yhteensä 1 108 apurahaa. Hakijoista 12 prosenttia sai apurahan. Kulttuurirahaston tehtävänä on sääntöjensä mukaan suomalaiskansallisen henkisen ja taloudellisen viljelyn vaaliminen ja kehittäminen. Rahasto myöntää henkilökohtaisia apurahoja tieteen ja taiteen tekijöille ja työryhmille sekä muille kulttuurielämän aloilla toimiville henkilöille ja yhteisöille.

Polyteknikkojen Kuoro kiittää lämpimästi Suomen Kulttuurirahastoa saamastaan tuesta.

Lisätietoja: Kulttuurirahasto jakoi 25 miljoonaa euroa tieteeseen ja taiteeseen

 

PK Tokioon marraskuussa: Kullervo

Polyteknikkojen Kuoro matkustaa marraskuussa Tokioon, ja nousee yhdessä Tokyo Metropolitan -sinfoniaorkesterin kanssa Tokyo Bunka Kaikan -salin lavalle esittääkseen Jean Sibeliuksen Kullervon. Konsertin johtaa kapellimestari Hannu Lintu. Kullervona esiintyy baritoni Tuomas Pursio ja Kullervon sisarena mezzosopraano Niina Keitel.

PK on tunnettu Kullervon esittäjä. Viimeksi PK esitti Kullervon vuonna 2015, kun kuoro vieraili Lontoossa BBC Promsissa sekä Lahden Sibelius-festivaaleilla. BBC:n sinfoniaorkesteria johti Sakari Oramo.

Kullervo on tärkeä osa kuoron vuoden 2017 ohjelmistoa. Suomen juhliessa 100-vuotista itsenäisyyttään, PK:lla on ilo viedä Kalevalaa, kansallissäveltäjän musiikkia sekä alkuvoimaista tulkintaansa ulkomaille.

Konsertin tiedot nähtävillä Tokyo Metropolitan -sinfoniaorkesterin sivuilla.